V zemi pand

Wen Wen sedí rozkročený na bambusové podestýlce. Na jeho načechraném břiše leží hromada bambusových výhonků. Mladá panda po nich hrábne s tlapkami. Vybere si jednu, odtrhne slupku a tu nechá spadnout na hromadu. Pak se natáhne, roztáhne nohy a kousne požitkářsky do výhonku. Turisté sledující scénu ve výzkumné základně Chengdu\’s Giant Panda Breeding se usmívají. Koneckonců, nikde jinde nebudou tak blízko k těmto roztomilým zvířatům než tady.
malá panda
Chengdu je hlavním městem čínské provincie Sichuan. S 82 milióny obyvatel je tato provincie v západní Číně o dobrou třetinu větší než například Německo. Najdete zde dech beroucí krajinu a fantastickou divokou zvěř, stejně jako vzrušující tradice a moderní města, především pak 14 milionovou metropolí Chengdu. Město je známé pro dva superlativy: New Century Global Consumption Complex, který je považován za nejrozlehlejší volně stojící budovu na světě, a výzkumnou stanici pro chov pandy velké, největšího eko-parku na světě pro tato zvířata. Každý rok rezervace přiláká kolem 3,5 milionu návštěvníků.
V Číně je panda národní symbol, lidová republika je jediná země na světě kde ještě žije ve volné přírodě. Před 25 lety, kdy vláda zahájila program ochrany pro ohroženou pandu, bylo na více než 10 000 čtverečních kilometrů vytvořeno přibližně 40 rezervací. Na severu provincie Sichuan leží jeden z regionů, kde pandy žijí na svobodě. Národní park Jiuzhaigou v autonomní oblasti Aba Tibet pokrývá 720 kilometrů čtverečních. Příroda zde po tisíciletí vytvořila pohádkovou krajinu. Velkolepé hory vyčnívají ze stinných horských borových lesů do nebe. V džungli leží vodopády a vápencové terasy. Kouzelná krajina jezer se může pochlubit čistou vodou, která je tak tyrkysová, jako by někdo vylil inkoust. Ve skutečnosti, vápno a řasy jsou zodpovědné za tyto mimořádné barevné nuance ve dvou desítkách jezer, které jsou propojeny dřevěnými turistickými stezkami.
 budova chengdu
Již před 35 lety čínská vláda uznala význam tohoto přírodního zázraku a dala oblast pod ochranu, aby se zabránilo dalšímu odlesňování. Dnes, patří do světového dědictví UNESCO jako jeden přírodních vrcholů provincie Sichuan, který je výsledkem rozmarů přírody.
Západ Sichuanu byl vždy branou do Tibetu, město Kangding leží na historické hranici. V tomto okresním městě, kde se jeho centrem řítí řeka Zheduo, se lanovkou dostanete na 5000 metrů vysokou duchovní horu Paoma, kde Číňané po staletí obchodovali s lisovanými cihlami, které vyměňovali za tibetskou vlnu. Dnes se obyvatelé scházejí v dopoledních hodinách na Náměstí lidu na Tai Chi, večer tam tančí na živou hudbu. Obracejí zlatem zbarvené modlitební mlýnky a spolu s mnichy se modlí v buddhistickém klášteře ze 17. století. Číňané jej nazývají klášterem Anjue, Tibeťané ho nazývají klášterem Ngachu. Tyto dvě národnosti zde můžete stále najít vedle sebe, i když se zdejší obyvatelstvo skládá ze dvou třetin z Tibeťanů.

Staráte se správně o zdraví svého chrupu?

Zdravý a dobře vypadající chrup je pro nás z psychologického hlediska velmi důležitý. Může ovlivnit nejen to, jak jsme svým okolím vnímáni, ale může ovlivnit i výběr a výkon našeho zaměstnání. Snažíte-li se o prestižní pozici, věřte tomu, že dají přednost někomu, kdo vypadá reprezentativně a právě chrup v tomto hledisku hraje velkou roli. Pokud se o svá ústa špatně staráte, nezmění se pouze váš vzhled, ale můžete si zadělat na velmi bolestivé problémy.
nářadí na péči o chrup 
Myslíte si, že svému chrupu dopřáváte dobrou péči? Čistíte si zuby dvakrát denně a minimálně dvě minuty? I přesto, že jste přesvědčeni, že děláte vše správně to tak být nemusí. Můžete si zuby čistit klidně i půl hodiny, ale pokud to neděláte správně, je to k ničemu. Pro správnou ústní hygienu nestačí pouze obyčejný kartáček a pasta. Důležitý je také mezizubní kartáček nebo zubní nit. Pokud totiž nečistíte prostory mezi zuby, odvádíte svou práci pouze na 50%.
 
Výběr kartáčku, je důležitý
Zapomeňte na bezejmenné kartáčky za 20 Kč. Tyto jsou pro ústní hygienu naprosto nedostačující. Věnujte velkou pozornost štětinkám a hlavičce kartáčku. Štětinky by měli být stejně dlouhé a doporučují se měkké. Hlavička by měla být vytvarovaná tak, abyste se dostali i do zadu za stoličky! Protože právě ty si zaslouží péče nejvíce.
 
V případě, že používáte i mezizubní kartáčky je důležité vědět který použít. Kartáčky se dělají o různých průměrech, které jsou barevně rozlišeny. V tomto by vám měl pomoci váš zubař nebo zubní hygienista, který vám průměr kartáčku vyměří.
 modrý zubní kartáček
Technika čištění zubů hraje také velkou roli. Není dobré na zuby tlačit, škodíte tím svým dásním. Kartáček byste měli umístit pod úhlem 45° a malými krouživými pohyby zuby čistit. Je důležité myslet i na zadní stranu zubů!
 
Není důležité mít zdravé pouze zuby, ale i okolní dutinu. Právě krvácivost dásní a jejich odstup může signalizovat nedostatek vitamínů nebo jiné závažnější problémy. V případě problémů s dásní se může stát, že o své zuby dokonce i přijdete. Není dobré zdraví své dutiny ústní podceňovat.

Jednoduchá pravidla pro zdravější životní styl

Zkuste začít žít trošku zdravěji. Nemusí to být pouze kvůli hubnutí. Může to být jenom proto, abyste se cítili lépe, abyste si zlepšili svou kondici, a možná se díky zdravějšímu stylu dožili i vyššího věku. Přečtěte si proto pár tipů , jak změnit váš dosavadní styl života, a na co je potřeba se zaměřit.

salát

Co se týče zdravějšího jídelníčku, není potřeba vaření nějak zvlášť komplikovat. Stačí se naučit pár jednoduchých pravidel, která budete dodržovat. Pomocí nich byste se pak jednak měli cítit lépe, a jednak můžete pomalu také redukovat váhu. Počítání kalorií totiž nikdy nikomu moc dlouho nevydrží, brzy vás to totiž přestane bavit. Zkuste to proto jinou cestou.

1. Ovoce jezte spíše dopoledne.Nejvhodnější je dát si ovoce k snídani a k dopolední svačince. Je to z toho důvodu, že ovoce obsahuje cukry. Když si ho tedy dáte dopoledne, tělo tyto cukry stihne krásně spálit.

chleba

2. Zeleninu jezte v průběhu celého dne. Na svačinku, k obědu, k večeři… Zelenina vás nejen dosytí, ale doplní vám také spoustu vitamínů.

3. Pijte čistou vodu.Tato věta je už sice asi ohraná, ale voda je velice důležitá pro vaše tělo. To je totiž z velké části tvořeno právě vodou, pokud ji tedy nedoplňujete v potřebném množství, bude vaše tělo vodu zadržovat, a vy tak budete mít o pár kilo navíc.

4. Celozrnné pečivo.Naprosto nejlepší je pečivo z žitné mouky. Mnoha lidem ale lisovaný žitný chleba příliš nechutná, proto je vhodné jíst alespoň celozrnné pečivo, které je mnohem zdravější.

sklenice

5. Nezahuštěná jídla.Husté polévky, omáčky… To jsou velice oblíbená jídla Čechů. Používá se přitom ale hodně mouky, což tělu příliš neprospívá. Snažte se jídla nezahušťovat, dělejte spíše lehčí varianty, a když už zahustit, tak spíše špaldovou nebo žitnou moukou a opravdu jenom trošku.

6. Hlavně žádné hladovění!Tohle je asi nejdůležitější pravidlo. Lidé si mnohdy myslí, že když nebudou jíst, tak se budou cítit lépe a shodí pár kilo. To je ale hloupost. Když nebudete jíst, bude vám slabo, mdlo, budete bez energie a pokud shodíte, tak jenom zpočátku, a možná tak dvě kila tím, že se vyprázdníte. Jestli se chcete cítit dobře, potřebujete energii, a abyste měli energii, musíte jíst. Jde ale o to, co jíte. Pokud budete jíst guláš s pěti knedlíky, bude vám těžko, pokud si dáte lehčí variantu guláše s pár brambory, bude vám mnohem lépe. Stačí jen trošku přemýšlet.